TREC PTTK

Wszechstronny Konkurs Konia Turystycznego

TREC

Jedną z najszybciej rozwijających się na świecie dyscyplin jeździeckich jest TREC. Konkurencja ma na celu kompleksowe sprawdzenie umiejętności jeźdźca i konia turystycznego.

TREC (Techniquest de Randonnee Equestre de Competition) czyli Wszechstronny Konkurs Konia Turystycznego, wywodzi się z Francji, a pierwsze zawody odbyły się już w 1970 r. W Polsce TREC PTTK oficjalnie zaistniał w 2011r. stając się coraz bardziej popularną dyscypliną weryfikującą umiejętności jeździeckie nie tylko w ramach jeździectwa turystycznego.

TREC otwarty jest dla przedstawicieli wszystkich stylów jazdy – od klasycznego przez dowolny po western. Nie stawia ograniczeń w zakresie doboru rasy konia, czy używanego sprzętu (z wyjątkiem części ekwipunku wymienionych w regulaminie, jako zabronione) oraz wieku jeźdźca i konia (szczegóły regulamin). Konkurencja wymaga od uczestników odpowiedniego wyszkolenia, które procentuje nie tylko przy okazji zawodów, ale w codziennym jeździeckim życiu.

TREC zaskarbia sobie coraz szersze grono osób zainteresowanych uprawianiem turystyki konnej na bezpiecznym i wysokim poziomie. Jeźdźców, którzy traktują konia nie tylko jako środek transportu lecz przede wszystkim pragnących budować z wierzchowcem relacje polegającą na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Zawody TREC:

Rozgrywane są w trakcie dwóch dni i składają się z trzech faz, maksymalna ilość możliwych do zdobycia punktów wynosi 460.

1 dzień:

  • Faza POR – bieg na orientację przebiegający w wyznaczonym czasie i na określonej trasie z umieszczonymi nieznanymi punktami kontrolnymi. (240 pkt)

2 dzień:

  • Faza MA – kontrola tempa, polegająca na zaprezentowaniu jak najwolniejszego galopu i jak najszybszego stępa w korytarzu o długości 150 m, bez możliwości zmiany chodu i przekroczenia granic korytarza. ( 60 pkt)
  • Faza PTV – próba terenowa, oceniane jest w niej pokonanie do 16 przeszkód naturalnych lub możliwie przypominających przeszkody cywilizacyjne. Ocenie podlega nie tylko samo pokonanie przeszkody, ale również styl w jakim została pokonana. (160 pkt)

Jakie korzyści TREC może przynieść Tobie?

  • TREC to dyscyplina nie tylko dla turystów!
  • TREC pomaga w budowaniu relacji i zaufania pomiędzy koniem i jeźdźcem. Różnorodność form tej samej przeszkody wyklucza pokonywanie jej przez konia „na pamięć”, tylko ufający swojemu partnerowi koń, będzie podejmował próby, bez zbędnego stresu. TREC podnosi poziom odwagi konia i samodyscypliny jeźdźca.
  • TREC pozwala na ogólny rozwój fizyczny i psychiczny konia i jeźdźca w sposób ciekawy i zróżnicowany.

Np. jazda w terenie (POR) poprawia dosiad, rozwija skuteczność działania pomocy jeździeckich i pewności siebie. POR jest jazdą na różnych podłożach, pokonywanych w różnym tempie co wpływać może korzystnie na ścięgna oraz ogólną muskulaturę konia. Pozwala rozwijać partie mięśni, które ciężko jest ćwiczyć jeżdżąc wyłącznie po ujeżdżalni. Poprawnie wykonywane ćwiczenia przeszkody Cofania angażują zad, podnoszą plecy konia. Przeszkoda Nieruchomość- cierpliwość i posłuszeństwo konia. Jazda po literze S- uelastycznienie konia, „oparcie” konia na zewnętrznej wodzy, zaangażowanie tylnych kończyn konia, kontrola ruchów i tempa. To tylko nieliczne przykłady.

  • TREC stanowi doskonałą alternatywę i motywację dla wszystkich jeźdźców pragnących rozwijać i podnosić umiejętności swoje i konia.
  • TREC jest źródłem inspiracji zarówno dla instruktorów/trenerów jak i samych jeźdźców.
  • TREC w prosty sposób może weryfikować stopień wyszkolenia i przygotowania koni do turystyki jeździeckiej, ale również do pracy w rekreacji w najlepszym wydaniu.
  • TREC jest pomocny w weryfikacji umiejętności jeździeckich kandydatów na Przodowników i Instruktorów turystyki konnej PTTK. (LINK)
  • TREC rozwija jeźdźca i konia pod względem różnorodności i stopnia zaawansowania umiejętności- różne rangi zawodów.
  • TREC daje możliwość sprawdzenia się jako świadomego turysty, umiejącego posługiwać się mapą i kompasem, samodzielnie oceniającego stopień trudności trasy, przygotowanego na pokonanie różnej trudności przeszkód cywilizacyjnych.
  • TREC łączy ludzi z pasją do koni i turystyki. Ludzi, którzy chcą rywalizować podczas zawodów w przyjaznej atmosferze, otwartych na nowe wyzwania, chcących rozwijać się dla lepszej komunikacji z koniem, a nie tylko wygranej samej w sobie.

Dołącz do nas!

Faza por – Bieg na orientację

Fazę POR zaplanowano, aby wykazać wysoki stopień wyszkolenia konia do jazdy terenowej, jego wytrzymałość, pewność siebie, jak również orientację jeźdźca w terenie i umiejętność czytania mapy. Faza ta wymaga znajomości mapy, umiejętności posługiwania się kompasem i określenia prędkości poruszania się konia w poszczególnych chodach. Trasa powinna zawierać utrudnienia które powinny skutkować pomyłkami w wyznaczaniu prawidłowej trasy przejazdu.

Głównym celem POR jest przejechanie przez zawodnika wyznaczonej trasy z określoną prędkością zawartą w przedziale 6-12km/h dla pojedynczego etapu i w przedziale 8-9 km/h dla całej trasy .

Trasa

TRASA POR dla zawodów TREC PTTK jest zaprojektowana na dystansie od 15-45 km ( tak samo dla seniorów jak i młodych jeźdźców, w zależności od poziomu trudności zawodów). Bieg na orientację (POR) to kilkugodzinny wyjazd w teren. Każdy startujący zawodnik, planując wyposażenie zabrane na trasę(oprócz wyposażenia wymaganego regulaminowo), powinien uwzględnić warunki atmosferyczne, specyfikę terenu i możliwość zgubienia się na trasie. Należy pamiętać o zabraniu ze sobą kurtki przeciwdeszczowej, wody do picia i prowiantu.

Organizator może zaplanować trasę biegu na orientację jako jedną lub dwie trasy do przejechania w czasie krótszym niż 12 godzin, przy czym czas przebiegu trasy musi być zaplanowany tak, aby pierwszy startujący zawodnik nie startował przed świtem a ostatni startujący zawodnik nie wracał po zmierzchu. W przypadku dużej ilości uczestników, jeżeli zaistnieje możliwość zbyt późnego startu pewnej grupy zawodników, organizator może usunąć punkt kontrolny z projektowanej trasy POR przed pierwszym startem po uzgodnieniu z Komisją Sędziowską i formalnej zgodzie Sędziego Głównego.

Zawodnicy starują w grupach wylosowanych wcześniej na odprawie zawodników, przy czym punktacja każdego zawodnika zliczana jest na podstawie Karty Przejazdu indywidualnie. W przypadku zawodów TREC o drugim i trzecim poziomie trudności istnieje możliwość startu indywidualnego na prośbę zawodnika.

Na Starcie sędzia zakłada plomby na siodła i ogłowia (lub sprawdza plomby, jeżeli faza POR jest przeprowadzana w drugim dniu zawodów). Sprawdzany jest ekwipunek wymagany regulaminowo i wprowadzane są odpowiednie zapisy w Karcie Przejazdu. Zawodnicy są informowani z jaką prędkością mają się poruszać do następnego punktu kontrolnego i w drogę.

Na trasie organizator może zaplanować punkty kontroli na etapach, punkty kontroli na trasie, poza trasą, z zatrzymaniem lub bez zatrzymania. Może również zaprojektować etap do przejechania tylko za pomocą kompasu.

Faza MA – Kontrola tempa

  • Celem tej fazy jest pokazania umiejętności jeźdźca terenowego, do prowadzenia konia jak najwolniejszym galopem i jak najszybszym stepem, wzdłuż wyznaczonej ścieżki.
  • Pierwszy test jest przeprowadzany galopem, powrotny – stępem
  • Koń przechodzi linię startu i mety w wymaganym chodzie.
  • Faza zawiera dwa testy:
    • Poruszanie się wolnym galopem, wzdłuż korytarza o długości 150 metrów, wyznaczonego na ziemi, na poziomie gruntu, o szerokości 2 do 2,2 metra
    • Następnie poruszanie się tak szybko jak to możliwe stępem, wzdłuż korytarza długiego na 150 metrów, identycznego jak w pierwszym teście lub tego samego
  • Jakość galopu nie jest brana pod uwagę.
  • W obydwóch fazach testu, zawodnik będzie punktowany oceną 0 jeżeli:
    • nie pozostanie w wymaganym chodzie,
    • przekroczy granicę korytarza (nawet jedną nogą)
  • W tym przypadku granicę korytarza stanowi wewnętrzna krawędź zaznaczenia.
  • Czas musi być obligatoryjnie mierzony dwoma niezależnymi stoperami lub fotokomórką i stoperem.
  • Czas przejazdu w stępie jest liczony w sekundach, natomiast w galopie z dokładnością do setnych sekundy!

Faza PTV – Próba terenowa

Fazę PTV zaplanowano, aby wykazać wysoki stopień wyszkolenia konia do jazdy terenowej: jego pewność siebie, odwagę, zręczność, równowagę, pewność kroku, tak samo jak poprawność i celowość zastosowanych przez jeźdźca pomocy, jego doświadczenie w prowadzeniu konia przez różnorodne naturalne przeszkody. Oceniana jest para jeździec-koń.

Zawodnicy pokonują oznakowaną trasę o długości około 1.5 do 5 km składającą się z logicznej serii 16 przeszkód naturalnych lub sztucznych, które można spotkać w trakcie przejażdżki terenowej i które są zamieszczone na liście przeszkód PTV. Trasę należy pokonać w oznaczonym czasie.

Każda przeszkoda punktowana jest w skali 0-10 pkt. Oceniana jest efektywność (wyłamania, cofanie, wolta, odmowa …), styl (pozycja jeźdźca, równowaga, użycie pomocy …). Sędziowie od wyniku mogą odjąć punkty karne za np: brutalność, niebezpieczną jazdę czy upadek. Szczegóły oceny znajdują się w kartach technicznych danej przeszkody

Za fazę PTV można uzyskać maksymalnie 160 pkt.
16 przeszkód po 10 pkt.

Karty techniczne przeszkód PTV

Trasa musi być zaprezentowana zawodnikom pierwszego dnia zawodów i musi zawierać:

  • bramki start i meta,
  • dystans,
  • maksymalny przyznany czas,
  • przeszkody: nazwa i numer,
  • sposób pokonywania: „w ręce” lub w siodle,
  • chód: stęp, kłus, galop lub dowolny.

Przeszkody

Oznakowanie

Przeszkody są ponumerowane od 1 do 16 i oznakowane flagami o wysokości od 1,2 metra do 2 metrów: czerwona flaga po prawej stronie, biała po lewej i numer na tabliczce o wymiarach 20x20cm, umieszczony na wysokości 1,5 m na słupku czerwonej flagi. Koń i jeździec razem muszą przejść pomiędzy flagami, które tworzą integralną część przeszkody, jako dodatek do innych jej cech ( wysokość, szerokość, długość itp.).

Zawodnicy pokonują przeszkody w porządku chronologicznym

Strefy Karne

Określone przeszkody mogą zawierać strefy karne ( 3-5 metrów ) przed i za przeszkodą.

Definiowanie stref karnych ma na celu określenie limitu przestrzeni, w której będą przyznawane punkty karne za odmowę lub upadek.

Wejście bądź opuszczenie strefy karnej (przed lub za przeszkodą) może się odbywać w jakimkolwiek kierunku zgodnym z linią przebiegu trasy.

Strefy karne są znakowane w sposób określony przez organizatora ( flagi inne niż biała lub czerwona, piasek, farba itp.).

Znaczniki trasy przeszkody

Wyznaczają korytarz, w którym poruszają się jeździec i koń. Materiały proponowane: piasek, farba, taśma itp.

Opis Przeszkód

W karcie technicznej przeszkody podane są wszystkie informacje dotyczące kształtu, rozmiaru przeszkód i materiałów do budowy przeszkód.

Musimy pamiętać, że wszystkie te wymiary są wykorzystywane w momencie, kiedy budujemy przeszkodę „od zera”. W przypadku adaptacji przeszkód naturalnych, są wykorzystywane na ile jest to możliwe i na ile reprezentują prawdziwą przeszkodę, bez stwarzania sytuacji niebezpiecznej.

Wymiary dla każdej przeszkody są indywidualnie opisane w Karcie Technicznej Przeszkody.

Maksymalna wysokość dla przeszkód do przeskoczenia:

  • seniorzy: do 1.1
  • młodzi jeźdźcy: do 0.9m
  • jeżeli w zawodach biorą udział wspólnie seniorzy i młodzi jeźdźcy to: do 0,9m

Przeszkoda regionalna

Organizator może zaproponować przeszkodę regionalną według własnego projektu. Należy utworzyć karty oceny dla takiej przeszkody i kartę techniczną przeszkody. Projekt i wykonanie takiej przeszkody muszą być zatwierdzone przez delegata technicznego.

Chody

Pomiędzy przeszkodami, jeździec może poruszać się dowolnym chodem chyba, że Komisja Sędziowska zadecyduje inaczej. Komisja Sędziowska może brać pod uwagę względy bezpieczeństwa, pogodę itp.

Jeździec, który wykonuje wolty lub cofa się pomiędzy przeszkodami, zostanie ukarany przez sędziego 3 punktami karnymi za nieposłuszeństwo, do maksimum trzech razy- powyżej otrzyma ocenę 0 dla danej przeszkody.

Przerwanie ruchu naprzód lub zmiana chodu: zawiera zmianę chodu lub zatrzymanie ruchu, który jest aktualnie wykonywany.

Taka nieregularność ruchu skutkuje punktacją karną dla przeszkody w momencie, kiedy przednia noga przejdzie pomiędzy dwiema początkowymi flagami aż do momentu, kiedy tylna noga przejdzie pomiędzy flagami końcowymi dla danej przeszkody.

Jeżeli Kon zmieni chód na przeszkodzie na kilka sposobów: galop, kłus, stęp, dodatkowo do punktacji karnej w kolumnie efektywność ocenia się też niższy chód w kolumnie chód.

Ocena

W zależności od ustawienia toru i dystansu pomiędzy poszczególnym przeszkodami organizator określa liczbę koniecznych sędziów pomocniczych.

Punktacja jest przyznawana dla każdej przeszkody w skali od 0 do 10 zgodnie z wytycznymi według karty oceny, co daje maksimum 160 punktów za wszystkie przeszkody.

W przypadku przeszkody nr 23 Szereg odmowa lub nieposłuszeństwo w drugiej części kombinacji oznacza, że zawodnik musi ponowić próbę przejechania wszystkich elementów (ponownie pokonywać całą przeszkodę).

Trzy odmowy pokonania przeszkody skutkują przyznaną oceną 0 za daną przeszkodę, co nie eliminuje zawodnika z fazy.

Przerwanie ciągłości ruchu, zmiana chodu:

  • ma zastosowanie w przypadku pokonywania przeszkody i kiedy koń przekroczy granicę strefy karnej przeszkody (nawet jedna noga w strefie karnej), aż do opuszczenia strefy karnej (ostatnia noga konia opuści strefę karną). Nie ma zastosowania dla przeszkód, w których jest dozwolony skok z zatrzymania.

W przypadku upadku sędzia:

  • może wstrzymać zawodnika, jeżeli uzna, że para (jeździec-koń) nie są zdolni do kontynuowania swojego przejazdu
  • wstrzymuje czas przejazdu danego zawodnika (czas postoju jest neutralny) do momentu decyzji Sędziego Głównego o możliwości kontynuowania przejazdu.

Czas

Czas maksymalny jest określony przez projektanta trasy PTV i uprawomocniony przez Sędziego Głównego, po przeprowadzeniu testu przed rozpoczęciem fazy przez Sędziego Głównego lub wyznaczonego Sędziego Pomocniczego.

Punkty karne za czas, zostaną odjęte od punktów za fazę PTV, według poniższego schematu:

  • pierwsza minuta ponad maksymalny czas – 5 punktów karnych,
  • druga minuta ponad maksymalny czas – dodatkowo 10 punktów karnych – w sumie 15 punktów karnych,
  • trzecia minuta ponad czas maksymalny – dodatkowo 15 punktów karnych – w sumie 30 punktów karnych,
  • liczba punktów karnych, za przekroczenie maksymalny czasu, nie może być większa niż 30 punktów,
  • bez decyzji Komisji sędziowskiej nie można zatrzymać urządzenia mierzącego czas
  • +20 sekund w przypadku celowego pominięcia przeszkody (za każdy jeden przypadek)

Przykład: Jeżeli czas maksymalny wynosi 8’
Zawodnik, który ukończy trasę w czasie 8’00- nie będzie ukarany punktami karnymi
Zawodnik, który ukończy trasę w czasie 8’01- będzie ukarany 5 punktami karnymi